سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 (ادامه بند پ از گفتار شانزدهم) 

 باز تمام اینها یعنی اینکه آنچه که می توانسته در رابطه ی با پیامبر خدا ص و نیز  در رابطه با جانشین حضرت محمد ص به اراده و امر الهی آن هم به عنوان ولی مومنین که توسط آن حضرت در غدیر از حجه الوداع به مومنین و مردم ابلاغ شد؛ مصداق، جریان و استمرار داشته باشد: «إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَهَذَا النَّبِیُّ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَاللَّهُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ (68) آل عمران»؛    همانا موضوع « ولایت» بوده، یعنی آنچه که در طول ولایت مطلق الله، پیامبر مکرم اسلام هم از سوی حضرتش جل عظمته بدان تحت نام ولایت رسول آراسته و به مومنین هم صریح گفته و خطاب شده تا بدانند که ولّی آنان خدا، رسولش و مومنین که در راس آنها اولین مومن به پیامبر ص و رسالت او یعنی حضرت علی ع است می باشد: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ (55) مائده با توجه به آیه 56»؛[1]   و لذا آنچه می توانسته و می باید که در امر جانشین پیامبر خاتم ص  آن هم به نوعی در ادامه ی آیه ی 55 سوره ی مائده بعنوان ولّی بلا فصل مومنین و امام مسلمین پس از او جریان داشته باشد و بدان توجه و از آن پیروی شود همانا موضوع « ولایت» مومنین پس از پیامبر بر اساس ابلاغ آیه ی 67 سوره ی مائده که با معرفی حضرت علی ع توسط خاتم النبیین ص صورت گرفته، می باشد و سپس هم در ذریه ی او تا حضرت اباصالح المهدی عج به اراده ی خداوندی که در عین حال تعیّن سوره کوثر و عطای کوثر به پیامبر اسلام ص است که نتیجه ی ازدواج علی ابن ابیطالب ع با فاطمه ی زهرا س می باشد. چه اینکه خدای یکتا در ادامه یعنی در آیه ی 56 سوره ی مائده به روشنی بیان داشته که چه کسانی در زمره ی حزب الله می توانند باشند که از پیروزی یافتگانند؛ آری آن کسانی که خدا و فرستاده اش و مومنینی همچون علی ابن ابیطالب را که هم نماز می خواند و هم ضمن آن در رکوع زکات می دهد را به ولایت خود بر می گزینند: « وَمَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ (56) مائده با توجه به آیه 55» [2] و ...

   جان سخن آن هم به عنوان یادآوری نخست اینکه، آنچه که بر اساس آیات الهی و بویژه آیات 55-56 سوره ی مائده؛ در شریعت محمدی ص به فضل الهی جریان داشته و بدان ایمان داریم؛ موضوع ِ « ولایت رسول الله »در ادامه و پس از « ولایت الله » که این مطلق است، بوده و نه عنوان « خلافت رسول »؛ و به تبع آن دو یعنی ولایت خدا و ولایت فرستاده اش، « ولایت مومنین » است (55 مائده)، امری که هم بر اساس آیه ی 67 سوره ی مائده در حجة الوداع از روز غدیر توسط پیامبر خاتم ص به مردم و مومنین ابلاغ شد و هم اینکه ضمن این ابلاغ طی خطبه ی آن روز، ایراد شده توسط آن حضرت ص به آگاهی مردم رسید مبنی بر اینکه: مولای مومنین ِ پس از او، همانا علی ابن ابی طالب می باشد، پس باید ولایت او را پذیرا باشند و به دیگر مومنین از همگنان و آیندگان این موضوع و ابلاغ الهی را برسانند و ... من کنت مولاه فهذا علی مولاه... و  دوم آنچه است که به موضوع « بیعت » صحابی پیامبر ص و سپس دیگر مومنین حاضر در رخداد غیر پس از ابلاغ وحی توسط پیامبر اسلام بر می گردد مبنی بر اینکه تمامی آنها با علی ابن ابی طالب ع بعنوان ولّی بلا فصل مومنین پس از نبی مکرم اسلام ص در حضور آن حضرت و فراتر از آن در محضر خداوندی « بیعت » کردند و این مهم چند چیز را دست کم می رساند؛ یکی اهمیت مقوله ی « بیعت » و ضرورت نگهداری آن در نزد خدای یکتا: « إِنَّ الَّذِینَ یُبَایِعُونَکَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ اللَّهَ یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّمَا یَنْکُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَیْهُ اللَّهَ فَسَیُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا (10) فتح با توجه به آیات 7-14»؛   دیگری مطیع فرمان خدا و فرستاده اش بودن، سوم دوری از تخلف و عهد شکنی و و نیز پرهیز از رو به سوی بدعت آوردن در دین و در اینجا مرتبط با مقوله ی جانشینی پپامبر ص و ...؛ اما اگر با توجه به تمام وقایع و شواهد تاریخی و مطالب فوق، خوب نگاه کنیم می بینیم که مولایمان؛ ولی مومنین و امام متقین و مسلمین، علی ابن ابی طالب ع، در دو مساله با پیمان شکنی ِ پس از بیعتِ بیعت کنندگان روبرو شدند؛ یکی مرتبط با مقوله ی « ولایت » وی، ابلاغ شده توسط خاتم النبیین ص در رخداد غدیر با تشکیل و تصمیم اهل سقیفه و دیگری مرتبط با مقوله ی « خلافت » ضمن مراجعه و بیعت مردم با وی بعنوان خلیفه ی چهارم ... که از نتایج این دو عملکرد ناشی از عهد شکنی و نگه نداشتن بیعتِ بیعت کنندگان مشمول امر به ترتیب این بود که اولی منجر به این شد که « خلافت » و « خلیفه » ی مسلمین به عنوان یک امر بدیع جای « ولایت » و « ولّی » مومنین را بگیرد و دومی با عنوان و اقدام گروه ناکثین منتهی به جنگ جمل و در ادامه خیزش خوارج و ... تسلط قاسطین بر امور مسلمین شود و ... علی ع به هنگام اصابت شمشیر ابن ملجم بر فرق سرشان، بجای آه و ناله این سخن را بر زبان جاری کند که: « فزت و رب الکعبه[3] » و ... اما خدای یکتا برابر سنت اش که در عین حال هدایتگر مومنین است: «وَلِیَعْلَمَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَیُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ اللَّهَ لَهَادِ الَّذِینَ آمَنُوا إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ (54) حج»، جامعه را از وجودِ هادی و ولّی، خالی نگذاشت: «وَیَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوْلا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِنْ رَبِّهِ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ (7) رعد»، و از همان ذریه ی پیامبر خاتم ص تحت عنوان همان «عترت» که آن حضرت در رخداد غدیر پس از کتاب قرآن بدان به مومنین و مردم سفارش و تاکید کرده بود؛ کسانی را از امام حسن ع تا اباصالح المهدی عج که سرآغاز آن نتیجه ی ازدواج علی ع و فاطمه س  و در واقع تحقق آیات سوره کوثر بود و می باشد، برگزید و بر امت مسلمان و بلکه مردم قرار داد و ... لذا امید آنکه خداوند یگانه توفیق پیروی بیش از پیش از کتاب قرآن و سنت و عترت پیامبر اسلام ص را در هر حال به ما عنایت فرماید. ( آمین یا رب العالمین.)


[1]- ( تحت عنوان آیه ی ولایت ).

[2]- نکته ی دیگر اینکه چنانچه نگریسته شود موضوع ولایت علی ابن ابیطالب در این سوره دو جا به مومنین گوشزد و ابلاغ شده است یکی همین آیات 55-56 مائده و دیگری آیه ی 67 آن.

[3]- سوگند بخدای کعبه که کامروا و رستگار شدم.


نوشته شده در  جمعه 100/12/27ساعت  8:54 صبح  توسط سید رضا شفیع اف 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
فریضه روزه بر اساس آیات قرآن کریم
فریضه روزه بر اساس آیات قرآن کریم
فریضه روزه بر اساس آیات قرآن کریم
کربلا و مدینه دو واقعیت تلخ تاریخی با دو ماهیت متفاوت
کربلا و مدینه دو واقعیت تلخ تاریخی با دو ماهیت متفاوت
[عناوین آرشیوشده]