سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

نتیجه گیری گفتار چهاردهم: پس این یک نکته محکم قرآنی مبنی بر این که اینجا هم وظیفه پیامبر ص بعنوان بخش بزرگی از رسالتش؛ « ابلاغ » وحی به مردم بوده است، همانگونه که به این مهم یعنی ابلاغ و رساندن آیات وحی توسط پیامبر ص به عموم در قرآن بدان اشاره گردیده است. « وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَاحْذَرُوا فَإِنْ تَوَلَّیْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّمَا عَلَى رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِینُ (92)مائده با توجه به آیات 90-91.  «[1]  // « مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلا الْبَلاغُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَکْتُمُونَ (99) مائده با توجه به آیه ی 100 ».[2] و بدینگونه است در این رابطه   آیات 18 عنکبوت/ 44 و 46 شورا/ 39 احزاب/ 35 و 85 نحل/ 54 نور و ..

 و در ادامه بعنوان نکته ای و تاکید و تصریحی دیگر؛ آنجاست که خود آن حضرت  در ضمن خطبه ایراد شده در حماسه غدیر بر این امر صحه  می گذارد :

« از جبرئیل درود خدا بر او باد درخواست کردم تا مرا از اعلام « ولایت[3] » علی ع معاف بدارد. زیرا ای مردم می دانم که تعداد پرهیزگاران اندک و شمار منافقان فراوان است (دشتی. صص 38-43)... ای جمعیت انبوه مسلمانان، من علی ع را در میان شما، امام مسلمین[4] باقی می گذارم که او و فرزندان او «وارث» من تا روز قیامت می باشند همانا من « امر الهی » را که « مأمور ابلاغ » آن بوده ام به شما رسانده ام که حجت آشکاری بر هر حاضر و غایب است (دشتی. صص 38-43) ».

 (حاضرین)؛ « ... یا رسول الله ما گوش به فرمان، تسلیم، خشنود و پیرو می باشیم برای آنچه که از « طرف خدا » به ما « ابلاغ» کردی از طرف خدای خود و پروردگار ما پیرامون « ولایت علی » و « ولایت فرزندان » او که همگان از فرزندان اویند با تو بر این پیمان با قلبهای خود، با جان خود، با زبان خود و با دست خود « بیعت » می کنیم (دشتی. صص 38-43)و ... »

 (پیامبر اسلام ص) « ای جمعیت انسانها، امامت علی و فرزندان او را تا روز قیامت در میان شما باقی می گذارم و من به آنچه نسبت به « ابلاغ » مأمور بودم به شما رساندم[5] که بر هر انسان حاضر و غایبی و بر هر شاهد و  غیر شاهدی و بر هر کس که تاکنون متولد شده یا نشده « حجت » تمام شده است (دشتی. صص 38-43) ».

 نتیجه گیری دیگر بر اساس این مطلب یعنی خطبه غدیر اینکه بدین طریق و مفاد سخنان پیامبر ص می توان پی برد که رسالت آن حضرت، ابلاغ امر الهی در خصوص ولایت و امامت علی ابن ابی طالب و بدنبال آن ولایت و امامت فرزندان او بر امور مومنین و مسلمین بوده است.

 چهارم: اینجا ثبوت نظر شیعه بیشتر چشم انداز پیدا می کند مبنی بر اینکه : همانطوری که هر چیزی برای تداوم به دو اصل پیدایش و علل پایداری نیازمند است لذا در مسایل فکری و عقیدتی نیز به این دو اصل یعنی علت محدثه و علت مبقیه نیازمندیم. چه آنکه رسول خدا J بیاید مکتب را معرفی نموده[6]. ملت و دولت را با انواع تلاشها پدید آورد و پس از رحلت علت پایداری جهت تداوم راه و رسم او برای رهانیدن مکتب و سنت او از انواع گزندها نباشد. بدیهی است که ره آورد رسالت تاراج می شودپس رسالت بدون ولایت و امامت ناتمام است (دشتی. صص 38-43).



[1]-  و فرمان برید خدا و فرستاده اش را و دوری کنید (از شراب و قمار و بت ها و تیرهای قرعه که از عمل شیطان است. پس اگر دوری گزینید پس بدانید که بر رسول ما وظیفه ای جز رسانیدن و ابلاغ آشکار (آیات الهی) نیست.

[2]-  و بر رسول نیست مگر رسانیدن و خداوند یکتا به امور پنهان و پیدای شما داناست.  

[3]- با کمی دقت روشنتر می شود که در این رخداد از حجة الودع در محل غدیر، موضوع « معرفی » ولایت علی ع و ولّی مومنین بودن او پس از حضرت ختمی مرتبت ص که وی از جانب خداوند مامور با « ابلاغ » این مهم بوده مطرح بوده است، همانگونه که می فرماید من کنت مولاه فهذا علی مولاه و ...

[4]- پس علی ع طی این رخداد از غدیر نه تنها ولی مومنین که امام مسلمین هم معرفی گردیده است.

[5]- چنانچه دقت شود، دیده خواهد شد که پیامبر مکرم اسلام ص نیز به واژه ی " ابلاغ" در اینجا تصریح فرموده است و نه انتصاب یا انتخاب.

[6]- روشن است که در هر دو اصل مذکور (علت محدثه و علت مبقیه)، وظیفه پیامبر ص در انجام امر خداوند؛ هم شناساندن مکتب و دین خدا و هم معرفی جانشین خود است که در واقع با توجه به فضایل عملی جانشین همچون عدالت، ایمان، شجاعت، پرهیزکاری و ... که برای مردم زمانه نیز عینیت یافته، توسط خداوند یگانه و خیرخواه جهت پایداری دین برگزیده و گمارده شده است و پیامبر اسلام دارد طی رخداد غذیر و بر اساس آیه ی 76 سوره ی مائده نسبت به معرفی حضرت علی ع بعنوان جانشین خود اقدام و امر خدا را که بدان مامور است به مردم ابلاغ می کند و ....


نوشته شده در  جمعه 100/12/27ساعت  9:0 صبح  توسط سید رضا شفیع اف 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
فریضه روزه بر اساس آیات قرآن کریم
فریضه روزه بر اساس آیات قرآن کریم
فریضه روزه بر اساس آیات قرآن کریم
کربلا و مدینه دو واقعیت تلخ تاریخی با دو ماهیت متفاوت
کربلا و مدینه دو واقعیت تلخ تاریخی با دو ماهیت متفاوت
[عناوین آرشیوشده]